Een uniek inkijkje in de wereld van de vitaminegummies
Met dank aan onzinfluencer Sarah van Soelen
Het is al lang niet meer bij te houden welke BN’ers en influencers allemaal ten prooi zijn gevallen aan de supplementengoudkoorts. En hun geloofwaardigheid en integriteit volledig te grabbel hebben gegooid om prima bezoldigd een paar pilletjes, poedertjes of gummies te promoten. Het zijn er immers nogal wat.
En als het gaat om het meest stompzinnige product c.q. marketingcampagne, is de concurrentie dus moordend. Toch wist Sarah van Soelen, 206.000 volgers op Instagram, er afgelopen week met kop en schouders bovenuit te steken met de lancering van haar eigen vitaminegummies, genaamd Gimmi Gummy.
Daar had ze naar eigen zeggen heel hard voor gewerkt.
White label
Ten eerste: een eigen vitaminegummymerk is doodsimpel op te zetten. Er zijn verscheidene zogeheten White Label Suppliers bij wie je in een mum van tijd je eigen product hebt samengesteld, klaar om te verschepen. Bijvoorbeeld Triple Pharma, waar je potjes gummies in bulk in kan slaan (wel eerst even registreren) die fantastisch zouden zijn voor je haar, huid en nagels. Plak je eigen sticker erop (dat laat je hen doen) en klaar is kees.
De inkoopprijs van zo een potje is 11,50 euro (bij andere aanbieders is de prijs vergelijkbaar), bij Van Soelen gaan ze voor 29,95 euro over de digitale toonbank.
Dat is (na verrekening btw) ongeveer 15 euro winst, per potje. En dat in een paar klikken. Maar, gut, wat hebben we hard gewerkt.
Verboden claims
Traditiegetrouw gaat dit gepaard met allerlei misleidende en verboden claims. Op de website lezen we bijvoorbeeld dat de gummies “haargroei stimuleren”.
Ik mailde met de Keuringsraad, een instantie die reclame-uitingen controleert en beoordeelt of dit soort claims verboden zijn, met de vraag of dit allemaal wel door de beugel kan. Het antwoord:
Haargroei stimuleren: dit is een gezondheidsclaim aangezien het hier gaat om een fysiologisch effect. Er zijn toegelaten claims ivm haargroei voor zink, seleen en biotine (vitamine B8). Echter de bewoording is ‘draagt bij aan haargroei’. De claim ‘stimuleren’ van haargroei is voor deze ingrediënten niet toegestaan. Ook voor de zgn ‘on hold’ claims zouden wij de claim ‘stimuleren’ van haargroei niet toestaan. Het zit dan echt in het woord ‘stimuleren’.
Op Instagram lezen we daarbij:
Hierover zegt de Keuringsraad:
“Confidence boost: dit is een gezondheidsclaim. ‘boost’ is geen toegelaten bewoording en ‘confidence’ ziet op zelfvertrouwen? Daar is geen enkele claim voor geautoriseerd dan wel on hold.
Versterking immuunsysteem: dit is een gezondheidsclaim. Er zijn toegelaten claims voor immuunsysteem in relatie tot diverse vitaminen en mineralen alsook voor ‘on hold’ ingredienten. Echter ‘versterken’ is niet toegestaan. Het gaat om het ‘ondersteunen van’, ‘bijdragen aan’ etc. Het ‘versterken’ van je immuunsysteem gaat veel verder dan het behouden van een normale weerstand. Wij zouden het zelfs als medisch kunnen zien maar in elk geval is het een niet toegestane gezondheidsclaim.”
Kortom, er is geen bewijs voor de claims en ze zijn zelfs (en juist daarom) verboden. Van Soelen beweert voor haar dat de gummies wel degelijk werken voor voller haar, zoals een behoorlijk, met anekdotisch bewijs strooiende onzinfluencer betaamt. Tegelijkertijd legt ze in andere video’s uit dat ze die dag bij de kapper is geweest en hairextensions heeft laten installeren. Dus… tsja.
In principe heb je vitaminegummies überhaupt niet nodig en vaak zit er niet eens in wat er wordt beweerd, zo ontdekte de Consumentenbond onlangs.
Maar goed, het op de markt brengen van dit soort gummies is legaal en misleidende c.q. verboden claims zijn niet netjes, maar Van Soelen is niet de enige die er zulke praktijken op nahoudt. Wel gaat ze een paar stappen verder op het vlak van misleiding dan de gemiddelde supplementenschuiver.
Liegen over recensies
Op haar website stond bijvoorbeeld tijdens de lancering dat er meer dan 5000 reviews waren geschreven met ogenschijnlijk een gemiddelde van zo’n 4,7 sterren.
Ook werd er geclaimd dat dit de score was op Trustpilot:
Vreemd, aangezien het product net was gelanceerd. Een snelle blik op de website van Trustpilot zelf leerde mij dat dit niet kan kloppen: er was nog geen enkele review gegeven:
Trustpilot is een onafhankelijke website met recensies van gebruikers en een goede recensie op dit platform wordt gezien als een stempel van kwaliteit en betrouwbaarheid. Liegen over jouw merk op Trustpilot is vooral een teken van onbetrouwbaarheid en een totaal gebrek aan integriteit en klasse.
Het schrijven en plaatsen van neprecensies én liegen over consumentenbeoordelingen wordt ook bij wet aan banden gelegd:1
Artikel 193g van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek:
De volgende handelspraktijken zijn onder alle omstandigheden misleidend (en dus onrechtmatig, -red):
Sub aa:
het plaatsen of doen plaatsen van valse beoordelingen of aanbevelingen van consumenten of op misleidende wijze voorstellen van consumentenbeoordelingen of sociale media-aanbevelingen, teneinde producten te promoten.
Kijken we daarbij naar de website van Autoriteit Consument & Markt, op de pagina “Oneerlijke Handelspraktijken”, dan zien we dat dit product en deze promotie exact dat is: een oneerlijke handelspraktijk.
Jatwerk
Aangezien deze supplementenlijnen allemaal hetzelfde zijn, namelijk White Labelpotjes met een eigen etiketje erop, zijn er natuurlijk veel gelijkenissen te vinden in de producten en hoe ze worden gepromoot. Ook hier gaat Van Soelen weer een stap verder.
Ten eerste: de marketing lijkt volledig gekopieerd van Lemme Gummies, het gummymerk van Kourtney Kardashian.
Maar niet alleen de marketing is gekopieerd van een ander.
Hieronder zie je de ingrediëntenlijst van SilSolutions van Vitakruid, een supplement waarvan Vitakruid zelf beweert dat het de haargroei stimuleert (wat dus een verboden claim is).
En hieronder zie je de ingrediëntenlijst van Gimmi Gummy, zoals tot voor kort beschreven op de website. Wat zien we daar staan?
Van Soelen heeft dus niet alleen de ingrediëntenlijst van Vitakruid SilSolutions (een ander product, want een drankje) gekopieerd, ze heeft de productnaam, SilSolutions, in deze lijst laten staan. En dus niet eens even gekeken of het allemaal wel klopte.
Overigens zegt Van Soelen zelf tegen Shownieuws dat de vork anders in de steel zit, al geloof ik daar persoonlijk geen snars van:
Op het moment van schrijven is de lijst aangepast, nu staat er:
Dit is alsnog hetzelfde als de ingrediënten van SilSolutions, behoudens de aanwezigheid van gezuiverd water. Wat logisch is, want SilSolutions is een drankje en Gimmi Gummy dus een snoepje. Maar volgens van Soelen is haar formule dus uniek. Sure.
Kortom
Inmiddels zijn de beweringen over de recensies weggehaald van de website en een paar claims zijn aangepast. Van Soelen beweerde eerder nog dat ze graag reacties krijgt op haar product, positief of negatief, maar heeft inmiddels alle mogelijkheid om te reageren op haar posts uitgezet:
Dat is hoe het supplementenschorriemorrie rolt. Je kopieert een product, beweert dat je er veel tijd in hebt gestoken, maakt verboden claims en zegt dat het voor jouw haar wel echt werkt, ook al heb je gewoon extensions en wat niet al. Je liegt over recensies en jat van een ander bedrijf en als je op de vingers wordt getikt, pas je het aan en rectificeer je niet. Geen excuses, niets. Geen zelfreflectie, wel een mediavriendin, in dit geval in de vorm van Maxime Meiland, afsturen op je critici:
En aan het einde van de dag gewoon lekker 15 euro blijven innen voor elk verkocht potje.
Lekker bezig!
Vond je dit gratis artikel hartstikke te gek?
Overweeg dan een donatie, als je mij financieel wil steunen. Of beter nog: word lid van de betaalde nieuwsbrief, dan krijg je er iets voor terug :)
Een prachtige nieuwe term, dia alles in zich draagt waar deze branche haar geld mee verdient:. “supplementenschorriemorrie”
Smullen weer dit Adriaan!