Holistische hallootjes,
Vandaag gaan we het hebben over hoe je zo effectief mogelijk medische desinfo kan verspreiden voor eigen gewin. Je bent gezondheidsinfluencer, dus je wil je publiek op social media vergroten en behagen met leuke, interessante posts over actuele dingen. En er eventueel geld mee verdienen. Aan de hand van een prachtig voorbeeld leg ik je uit hoe je het het beste te werk kan gaan, zonder dat je last hebt van vervelende dingen als ‘kritiek’ of ‘wetenschap'.
De aanleiding: er klopt iets niet
Je hebt het waarschijnlijk al geleerd op je opleiding Orthomoleculaire Zwakstroom, maar je kunt heel handig de lezer binnenhengelen met claims over hoe de voedingsindustrie slecht is, bestaande wetenschap ernaast zit en artsen die meer dan tien jaar hebben gestudeerd ook maar uit hun nek lullen. Dat spreekt direct de onderbuik aan. Laat de mensen voelen dat er iets niet klopt en dat jij de oplossing hebt. Zo gaat elke goeroe te werk. De waarheid is niemands vriend, zo moet je maar denken.
Het liefst vind je ook nog een haakje in de actualiteit. Neem bijvoorbeeld de pas begonnen lente. Het wordt weer zonnig. Hmm, even denken…
Zonnebrand!
Joep Rovers moet zulks gedacht hebben, toen hij de volgende als gezondheidsadvies verpakte hoop stront op Instagram slingerde.
Deze hele tekst is werkelijk waar te bezopen voor woorden, maar tegelijkertijd een pareltje in het kader van effectief bullshit verspreiden. Zulks wordt ook onderwezen op de studie Orthomoleculaire Koeterwaals 2.0, waar Joep ook heeft geleerd te roepen dat Big Pharma slecht zijn en alle onderzoeken beïnvloeden om meer troep te verkopen. Zonnebrandcrème is geen uitzondering. Daar zit hartstikke veel troep in. Weg ermee. De zon is je vriend, kijk maar naar vroeger, toen hadden de mensen ook geen zonnebrand! Hatsa.
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to Sjamadriaan to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.