De fantasiewereld van onzinverkopende momfluencers
Verdienmodellen op basis van allesverzengende onkunde
Een zwangerschap kan voor een vrouw nogal wat ellende met zich meebrengen: stress, pijn, hormonen, gezeik op werk, een huis dat een teringzooi is en nog allerlei dingen waar ik als man waarschijnlijk helemaal geen weet van heb. Hoewel ik het wel van dichtbij heb meegemaakt.
Wat daar tegenwoordig, helemaal dankzij social media, nog eens bijkomt: momfluencers die inspelen op de emoties van aanstaande en kersverse moeders en deze emoties zelfs actief aanwakkeren, om hun gevolg allerlei prullaria aan te smeren.
Als je in Nederland een keertje googelt op ‘zwanger’ of je zoekt op Instagram een keer wat tips om je kraamtijd te vergemakkelijken, is het onvermijdelijk dat een specifieke momfluencer je algoritme in komt gehuppeld: Nina Pierson.
Nina Pierson is een ondernemer en influencer die vooral bezig is met één ding: Nina Pierson. Ze doet zelfs zo haar best zichzelf te doorgronden, dat haar omgeving haar Therapierson noemt. Na Nina zelf komen op de tweede plek haar 66.000 volgers. Zo werd haar onlangs in een interview gevraagd of ze een nieuwe liefde heeft en ze vond het moeilijk om die vraag te beantwoorden, omdat ze dat nog niet aan haar volgers had verteld. Deze volgers krijgen regelmatig allerlei gekke promoties voorgeschoteld, omdat Nina met anderhalf been in het pseudowetenschappelijke konijnenhol staat. Onnodige supplementen, alternatieve behandelingen en anticonceptiemethodes die niet werken… niets is Nina te gek.
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to Sjamadriaan to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.